Artykuł

Czym jest programowanie neurolingwistyczne?

Istnieją branże, w których umiejętność negocjowania i przekonywania do swoich racji bardzo się przydaje. Problem w tym, że nie każdy radzi się z darem pewności siebie, elokwencji, wpływania na innych. Jednak zdaniem niektórych uczonych tego wszystkiego można się nauczyć. W jaki sposób?

NLP na co dzień

Odpowiedź na to pytanie przynosi programowanie neurolingwistyczne. Co oznacza ten termin? Pod pojęciem programowania neurolingwistycznego oznaczanego też skrótem NLP (akronim od angielskiego neuro-linguistic programming) kryje się zbiór technik komunikacji, używania mózgu i sposobu postrzegania świata.

Zasady tworzące NLP opracowali w latach 70. XX wieku dwaj Amerykanie: lingwista John Grinder oraz matematyk i terapeuta Richard Bandler. Swój wkład w rozwój programowania neurolingwistycznego mieli także brytyjski antropolog Gregory Bateson i amerykański psychiatra Milton Erickson.

Historia NLP

Początkowo NLP było formą terapii i sztuka samodoskonalenia. Z czasem ewoluowało, by stać się zbiorem technik przydatnych w treningu motywacyjnym, rozwoju umiejętności negocjowania, uwodzenia i prowadzenia kampanii wyborczych. Istnieją spory co do tego, czy NLP można traktować jako naukę bądź paranaukę. Jedni twierdzą, że tak, inni – że nie. Jeszcze inni uważają, że to pseudonauka.

Twórcy NLP dostarczyli wielu dowodów na skuteczność programowania mózgu w życiu codziennym: zawodowym i prywatnym. Opracowane przez nich metody pomagają poprawić samopoczucie, komunikację z innymi. Dzięki NLP można nauczyć się świadomego kreowania własnego wizerunku, eliminowania negatywnych przyzwyczajeń, wytyczania i realizowania celów, pozbywania się niechcianych emocji.

Stosowanie składających się na NLP metod myślenia i postrzegania świata podnosi kreatywność, motywację. Ich opanowanie pozwala uczyć się wydajniej i przyjemniej.

Dla kogo jest kurs programowania neurolingwistycznego? W zasadzie przyda się on każdemu i w każdej branży. Pomoże studentom, sprzedawcom, osobom z działów marketingu i reklamy, przedsiębiorcom prowadzącym własny biznes.